In de school zijn we met velen. Om goed met elkaar te kunnen samenleven, is er een aantal afspraken samengesteld.
Schoolregels Bonaventura College – Schooljaar 2024/2025
Leerlingenstatuut SCOL
Bel
Het begin en het einde van de lessen worden aangegeven met een belsignaal. Er gaat om 08:25, 09:10, 10:50, 13:00 en om 14:35 een eerste bel. De tweede bel gaat vijf minuten later; de lessen zijn dan begonnen. Tussen de lesblokken door gaat er één bel.
Lesuitval
Indien door omstandigheden lessen komen te vervallen, draagt de school er zorg voor dat er geen onnodige tussenuren ontstaan. In de onderbouw neemt een andere docent zoveel mogelijk de lessen waar. In de bovenbouw kunnen de uitgevallen uren als studie-uren worden benut. Roosterwijzigingen worden altijd vermeld in de Zermelo-app en worden tijdens schooldagen ook op de monitoren geprojecteerd.
Absentie
Iedere leerling is verplicht alle lessen te volgen.
Ziekte
Als een leerling door ziekte niet naar school kan komen, horen we dit graag voor 08:30 uur. Voor informatie over de procedure rond ziekmelding: klik hier
Verwijdering uit de les
Het is mogelijk dat een leerling, door verstoring van de orde tijdens de les of herhaaldelijke overtreding van de regels, door een docent uit de les verwijderd wordt. De leerling meldt zich dan onmiddellijk bij de teamleider van de dag.
Gymkleding
De leerlingen dragen tijdens de lessen lichamelijke opvoeding sportkleding. Het dragen van sportschoeisel is verplicht. Schoenzolen mogen niet afgeven.
Schoolfoto’s en schoolpasje
Aan het begin van het schooljaar worden alle leerlingen gefotografeerd. De foto’s zijn nodig voor ons registratiesysteem en het schoolpasje. Dit pasje dient de leerling op school bij zich te hebben. Het is nodig voor bijvoorbeeld het Infocenter, het lenen van een laptop of voor schoolactiviteiten.
Kluisjes
Iedere leerling kan een kluisje huren van school. Het is de schoolleiding toegestaan, om in gevallen waarbij de veiligheid in het geding komt, de kluis van de leerling op inhoud te controleren.
Verlof buiten de schoolvakanties
Een verzoek om bijzonder verlof dient bij de teamleider met een duidelijke vermelding van de reden te worden aangevraagd. Voor informatie rond verlofaanvraag: klik hier
Religieuze overtuiging
Het Bonaventura College kent leerlingen met verschillende religieuze achtergrond en overtuiging. Wij gaan ervanuit dat elk van die overtuigingen respect verdient. Een religieuze overtuiging is géén reden om aan bepaalde lessen niet deel te nemen. Alle leerlingen doen dus mee aan alle lessen. Wanneer er in schoolverband en onder schooltijd vieringen zijn, bijvoorbeeld ter gelegenheid van sinterklaas of kerst, dan wordt elke leerling daarbij verwacht. Tijdens de islamitische vastenperiode, de Ramadan, doen leerlingen die vasten, zo gewoon mogelijk aan de lessen mee. Wij staan leerlingen die prijs stellen op het dragen van een hoofddoekje in verband met hun geloofsovertuiging toe. Omdat leerlingen daarmee binnen hun groep een bijzondere positie innemen, bespreken wij de noodzaak of strikte wens met hen. Zodra het dragen van een hoofddoekje een gevaar voor de veiligheid met zich meebrengt, dan moet deze af. Met name tijdens praktijk- of gymlessen is een hoofddoekje daarom nooit toegestaan.
Foto en video-opnames van schoolsituaties
Omdat het Bonaventura College opleidingsschool is van een viertal lerarenopleidingen worden er af en toe video-opnames gemaakt van lessituaties. Deze opnames zijn uitsluitend bedoeld als waardevolle bijdrage binnen de professionaliseringstrajecten van stagiaires en (nieuwe) docenten en worden alleen intern gebruikt. Daarnaast maken wij voor de website en diverse pr-doeleinden foto’s en soms video’s. Het is voor de leerlingen altijd duidelijk waarvoor wij dit beeldmateriaal gebruiken. Bij foto’s van individuele leerlingen die we gebruiken voor pr-doeleinden, vragen wij altijd toestemming. Mogelijke bezwaren betreffende deelname van leerlingen aan deze video-opnames kunnen bij aanvang van het schooljaar kenbaar gemaakt worden bij de vestigingsleiding. Het is leerlingen niet toegestaan foto’s te nemen, video-, of geluidsfragmenten op te nemen van schoolsituaties.