Downloads
Dyslexieprotocol 2024-2025Dyscalculieprotocol 2024-2025
Schoolondersteuningsprofiel 2024-2025
Mentoraat: leerling aan zet
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen actief inzicht hebben in hun eigen leerproces. Daarom zetten we tijdens de mentorlessen onder andere in op het aanleren en verstevigen van leervaardigheden (hoe leer je woordjes, hoe bereid je voor etc.) en het leren plannen en het uitvoeren ervan (dit jaar hebben al onze leerlingen een agenda cadeau gekregen). Daarnaast ondersteunt de mentor je (daar waar nodig) in het maken van je keuzes voor de flexuren.
Tijdens het schooljaar zijn er daarnaast twee momenten waarop jij en je ouders met de mentor in gesprek kunnen, om je voortgang te bespreken. Dat noemen we de LOM-gesprekken (Leerling-Ouder-Mentor-gesprekken). Voorafgaand aan de LOM-gesprekken krijg je feedback en feedforward van je docenten en mentor. Op basis van deze feedback én je eigen reflectie bereid je het LOM-gesprek voor en werk je aan je eigen plan van aanpak.
Tussendoor heb je natuurlijk ook nog regelmatig contact met je mentor. Dat is sowieso tijdens de mentorlessen, maar buiten deze lessen om kun je natuurlijk ook bij je mentor terecht.
Decanaat
De decaan geeft leerlingen tijdens hun schoolloopbaan advies over hun studiemogelijkheden, denk hierbij aan het vaststellen van het schooltype, het kiezen van het profiel en het vakkenpakket en het kiezen van de vervolgstudie. De decaan laat zich adviseren door de vakdocenten en informeert ouders en leerlingen over het keuzeproces in de 2e of 3e klas. In het schooljaar wordt hierover een informatieavond georganiseerd. Uiteraard kunt u ook zelf contact opnemen met de decaan.
Leerlingondersteuning
Dyslexie en dyscalculie
Leerlingen met dyslexie of dyscalculie krijgen extra tijd bij het maken van toetsen en sommige leerlingen werken op een laptop met het programma Kurzweil. Verdere informatie over onze omgang met dyslexie en dyscalculie vindt u in ons het dyslexieprotocol en dyscalculieprotocol, te downloaden bovenaan deze pagina.
Huiswerkbegeleiding
Onze school werkt samen met het huiswerkbegeleidingsinstituut Lyceo. Getrainde docenten motiveren en begeleiden de leerlingen in het aanbrengen van structuur en regelmaat in het huiswerk, het wegwerken van achterstanden en het leren van praktische studievaardigheden.
Lyceo is een commerciële partij. De organisatie en financiën worden met het instituut zelf geregeld.
Meer informatie over de leerlingbegeleiding?
Voor verdere informatie over onze leerlingondersteuning verwijzen wij u naar ons schoolondersteuningsprofiel.
Ondersteuningscoördinator
Indien u vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze ondersteuningscoördinator.